Kwaliteit betekent dat scholen de ‘goede dingen nog beter proberen te doen’. Adequate instrumenten en een heldere plannings- en beleidscyclus zijn hiervoor onontbeerlijk. Kwaliteit mag geen toeval zijn. Daarom is systematisch werken aan de kwaliteit van de school noodzakelijk. Dat betekent: het juiste beleid formuleren, de juiste handelingen verrichten en op de goede manier evalueren of bereikt is wat de school wilde bereiken.

Onze definitie van kwaliteit is: een systeemaanpak waarin verschillende onderdelen samen een permanente prikkel tot innovatie vormen ten behoeve van het leren van de leerlingen, de medewerkers en de organisatie als geheel.

We zorgen op de Egelantier dat we ons houden aan de eisen die de inspectie aan het onderwijs stelt. De volgende indicatoren geven ons richting bij het vormgeven aan de zorg voor kwaliteit:

  • De school heeft inzicht in de eigen uitgangssituatie.
  • De school heeft haar doelen geformuleerd.
  • De school evalueert systematisch de kwaliteit van haar opbrengsten en van het onderwijs en leren.
  • De school werkt gericht aan verbetering van de kwaliteit van haar onderwijs.
  • De school legt verantwoording af aan belanghebbenden over de gerealiseerde onderwijskwaliteit.
  • De zorg voor kwaliteit is systematisch, we werken volgens de Plan- Do- Check/Study- Act cyclus.
  • Het schoolplan voldoet aan de wettelijke voorschriften, dit schoolplan gaan we nog schrijven en is voor de start van de school af.
  • De schoolgids voldoet aan de wettelijke voorschriften, dit staat onder het kopje ‘documenten'