Onze school heeft de ambities om op termijn te gaan doorgroeien naar een Daltonschool. We gebruiken nu nog niet de term Daltonschool omdat dit een beschermde naam is en er een certificaat moet worden afgegeven wil je dit kunnen gebruiken. Op het moment dat we ons binnen 1 a 2 jaar gaan aanmelden bij de Daltonvereniging zijn we een Daltonschool i.o. (in oprichting).
We willen jullie wel alvast meenemen in een stukje informatie over Dalton. Omdat zowel Julia als Danielle een Daltoncertificatie hebben willen we al wel op onze eigen Egelantier-manier aan deze waarden werken.

De vijf pijlers van Dalton

Het Dalton-onderwijs is aan het begin van de 20e eeuw ontwikkeld door onderwijskundige Helen Parkhurst. Het verschil met andere basisscholen zit niet in de lesstof en de onderwijsmethodes - want dat verschilt niet van andere scholen-maar in de manier waarop die lesstof wordt aangeboden. Binnen Dalton-onderwijs staat het doel vast, maar hebben kinderen de keuze kiezen kinderen zelf uit de stof, maken zelf een planning en werken ze veel samen.

Kinderen leren Vrijheid en Verantwoordelijkheid doordat ze begeleid hun eigen weektaak mogen uitvoeren. Ze groeien doordat ze ruimte krijgen om zelf keuzes te maken; een vrijheid die uiteraard niet onbegrensd is, maar waar ze leren rekening houden met tijdslimieten, werkafspraken en schoolregels.

Zelfstandigheid is een tweede belangrijke pijler van het Dalton-onderwijs. Leerlingen krijgen naarmate ze ouder worden steeds meer de regie in handen. Initiatief wordt beloond en fouten maken hoort daar helemaal bij. Dit helpt hen ook in hun sociaal-emotionele ontwikkeling, omdat ze hun eigen doelen gaan stellen en leren voor zichzelf op te komen.

De derde pijler waar we ons op richten is Samenwerking. We geloven dat kinderen van elkaar kunnen leren door samen te werken aan projecten, in groepjes te werken en ervaringen te delen. Dit bevordert niet alleen de sociale vaardigheden maar ook de leerprestaties. Zo is de school een oefenplek voor de volwassen samenleving.

Samenwerking is ook de sleutel in het contact tussen leerkrachten en ouders. We beschouwen ouders als partners in het onderwijsproces en blijven in gesprek over de voortgang en ontwikkeling van de kinderen.

Reflectie is het vierde belangrijke woord dat ons onderwijs kenmerkt. Leerlingen worden geholpen te reflecteren op het gemaakte werk en het werk van anderen. En niet alleen op hun resultaten, maar juist ook door ze te leren zichzelf vragen te stellen over de manier waarop.

De ervaring leert dat op deze manier de Effectiviteit van het onderwijs toeneemt omdat leerlingen veel actiever betrokken worden bij het leerproces.

In het consequent terugvallen op deze vijf pijlers creëren we een leeromgeving waarbinnen kinderen met plezier leren, zich gewaardeerd voelen en zich voorbereiden op een toekomst waarin ze een actieve en positieve rol spelen in de maatschappij.